Birgittahätta

Tänkte visa hur jag gjort min birgittahätta.
Till att börja med:
Birgittahättan är uppkallad efter Heliga Birgitta och hör hemma under 1300-talet.
Bild ur Maciejowski bibeln på en kvinna som bär en Birgittahätta.
Steg 1: Vik tyget dubbelt och rita upp denna form på tyget, klipp ut så du får två identiska bitar, som bilden ovan. Jag har valt att sy min hätta på maskin, men har du tålamodet så rekommenderar jag att sy för hand, eftersom det är mer rätt! Men nu syr jag som sagt på maskin, och då ska alla sidor zick-zackas först för att förhindra att tyget fransar upp sig. Även om du handsyr så skadar det inte att zick-zacka sidorna först, det kommer inte att synas sen och förebygger fransning väldigt bra.
Steg 2: Lägg sidorna mot vandra och sy ihop dem längs med hela den rundade delen som på högra bilden. Sy inte hela vägen, utan lämna en öppning allra längst ner på minst ca 7-8 cm (den delen som kommer vara i nacken alltså)
Steg 3: Fålla där du inte sydde ihop hättan längst ner, genom att vika in dem på båda sidor

Steg 4: Nu börjar det se ut som en hätta, eller en coif! Fålla "öppningen" på hättan, den långa raksträckan.
Steg 5: Fålla slutligen också nedkanten på hättan. Nu är den fållad runt om och såhär ser den ut på:
Som en väldigt stor coif! ;)
Steg 6: Nu lämnar jag symaskinen för stunden. Nästa steg är lättare att sy för hand. Nu ska du nämligen rynka området längst ner, det du fållade sist.
Såhär ska din hätta se ut nu, om du gjort allt rätt! Nu ska vi går vidare till bandet som håller den på plats!
Steg 7: Tänk hur brett du vill ha ditt band som håller hättan på plats. jag ville ha ett smalt band på en halv cm, men det är en smaksak. det bör inte vara för brett dock, 1,5 cm skulle jag tycka är max, men som sagt, det bestämmer man själv. Ta i varje fall ditt mått x 4 (dvs, om du vill ha 1 cm 1x4=4 cm. Jag hade 1/2 cm, alltså 0,5x4=2cm) längden uppskattade jag genom att mäta med måttbandet två varv runt huvudet. Jag avrundade uppåt till 110 cm. Det blev för långt, men hellre det än för kort, då måste man ju göra om ;)
Jag tog i iaf mitt nu 2 cm band och vek in ändarna så de möttes på mitten, se bilden ovan. Sedan vek jag detta ännu en gång. se bilden nedan
Steg 8: sy sedan i kanten ihop bandet längst ut i kanten. Jag kände mig vågad och gjorde detta utan att nåla, jag vek ihop det vart eftersom jag sydde ihop det, och det funka bra för mig. men är man osäker så nåla på!
Jag zick-zacka inte detta band i kanterna innan jag sydde ihop det, risken för att det kommer fransa upp sig är rätt så liten, men vill man så kan man göra det innan ändå, men har du gjort på samma sätt som mig så är det nog ingen risk.
Steg 9: Slutligen ska du bara sy fast snöret i hättan. Jag sydde fast det längst ner på baksidan utav det rynkade omåret. Snöret ska löpa så om du fäster det på den vänstra sidan så går det åt höger upp längs hättans kant till högsta punkten på hättan där det går i en mindre cirkel runt huvudet för att sedan fortsätta på det ursprungliga varvet runt huvudet tillbaka ner längs huvudet vänstra sida och fästs till slut i det rynkade området på höger sida.
Hoppas ni fatta ;)
Här är lite bilder!
Här syns det tydlig att jag har på tok för lite hår för att kunna fylla ut hättan rätt! Klippte ju av mig mitt midjelånga hår till typ 5cm längd, och enda gången jag saknar det är just i dessa medeltidssammanhang. Just därför jag behöver hättor denna säsong!!!
Lycka till med era Birgittahättor! Kommentera om ni undrar något! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0