Hättor

Hättor är otroligt praktiskt, ett måste i medeltidsgarderoben! Det var vanligare på medeltiden att ha en lös struthätta istället för att ha en huva fastsydd på manteln. Och en hätta är mycket mer praktisk än en lång mantel. Här är en bild på dem tre jag gjort:
den vänstra är min allra första, i någon slags ylleblandning, den i mitten är en Mi-parti hätta, den enda riktiga struthättan egentligen, eftersom den har en strut, därav namnet struthätta ;) den högra hör till bockstensmannen-outfiten som jag håller på med.
Detalj på broderiet på första hättan. Det är aldrig fel att brodera något på sin hätta. Här ser ni en keltisk knut, vilket aldrig kan bli fel i medeltidssammanhang. (Goggla "Celtic Knot" för att hitta flera exempel!)
mi-partin i khaki och senapsgult, där ser ni tydligt struten. Mi-partin var väldigt vanligt på 1300 talet, men också tidigare. Det finns många varianter på Mi-parti. Googla på "Codex Manesse" eller "Romance of Alexander" för att se exempel.
En annan slags hätta som jag gjort är en "open-hood" inte helt klar än, men nära på. den är gjord i två lager lin, ihopsydd med vaxad lintråd.
Sy en struthätta:
Wikipedia har en helt ok sida om struthättor -> klick
En massa hättor med mönster, historiska fynd -> klick!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0